28 juni 2015

Eschertasje

Ik denk af en toe dat ik de sloomste haakster van het land ben, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de hoeveelheid projecten dan met het eigenlijke tempo. En met mijn nieuwe voorkeur voor slow-haken natuurlijk. Eerst ben ik begonnen aan een Sophie's universe met haaknaald 0,6. Je moet echt vreselijk turen om goed in te steken en regelmatig een weekje rust nemen om je vinger weer dicht te laten groeien.



Vlak daarna ben ik begonnen met een Eschertasje. Helaas kan ik niet aan beide projecten tegelijk werken, want het tasje is met dunne katoen en haaknaald 1,0. Dat betekent dus helaas nog meer leed voor mijn wijsvinger. Met pleisters, plakband en secondelijm probeer ik mijn arme vinger een beetje dicht te plakken en te ontzien, maar hij begint er nu serieus wat verdrietig uit te zien.

Het patroon voor dit tasje komt uit een boekje uit 1978, 'Hard crochet'. Het is oorspronkelijk een mand die gehaakt is van garen waar tapijten van gemaakt worden. Maar ook met katoen wordt het behoorlijk stug. Het blijft gemakkelijk rechtop staan.

Eerst de belangrijkste vraag: welke kleuren? Misschien omdat het een oud boek is, maar k had al gauw een voorkeur voor gebroken wit boven spierwit. Daarna lang lopen dubben: paars, rood, grijs of toch zwart? Na lang soebatten is het de laatste geworden. Ik heb eerst met wit een bodem gemaakt van 180 steken. Hierop ben ik verder gaan haken in het patroon. Ik vind Escher echt helemaal geweldig en het resultaat is echt gaaf.



 
Ik heb nu twee rijen zwarte vogels. Ik wil graag dat er een haaknaald in past, dat lukt nu nog niet. Maar ik vind het tasje te hoog worden als ik er nog een rij vogels op maak., dus ik ga hierna verder met wit en sluit af met een randje.  Daarna nog met wit het bovenste gedeelte dat met een touwtje dichtgetrokken kan worden.
 
Ik voorzie nog een hoop vermakelijke uren :)
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten