29 maart 2015

Een ei-gen patroon!

Hoera! Ik heb maar zo iets uit de losse hand gehaakt en nog opgeschreven ook. Rond Pasen kun je van die lollige piepschuimen eitjes kopen, zelfs hier in Engeland. Ik kreeg van mijn schoonzusje een hele hand vol en ik heb ze met veel genoegen omgehaakt.

Het patroon is een simpel amigurumipatroon waarbij je de toeren niet sluit en gelijkmatig meerdert of mindert. Ik heb gewone dunne katoen gebruikt (nummer 8). Ik haak erg los, dus ik heb ze gemaakt met naald 1,75, maar volgens mij gebruiken normale mensen haaknaald 2,5.

1) 6 vasten
2) 12 vasten
3) 18 vasten
4) 24 vasten
5) 30 vasten
6) 36 vasten
7-15) 36 vasten
16) 30 vasten
17-18) 30 vasten
stop het ei in het haakwerk. Haak verder met het ei erin.
19) 24 vasten
20) 24 vasten
21) 18 vasten
22) 12 vasten
23) 6 vasten
Knip een behoorlijke draad af, maak hiermee het gaatje dicht en maak een ophanglus.

De eerste set was van de serieuze soort: 8 toeren lichtgroen, de rest wit. Bovenop het groen bloempjes borduren.





Het zijn er uiteindelijk tien geworden, in vijf verschillende kleuren. Op tafel aan een paar takken, met wat narcissen uit de tuin in één grote, orgastische paasopstelling.

Maar het kan natuurlijk altijd erger...
Met een bolletje geel en een restje oranje maken wij: eikuikentjes!


Het snaveltje haak je als volgt:
zorg voor een opzetdraad van 50 centimeter, haak 5 lossen, haak hierop
1) 4 vasten, 1 losse, keer
2) haak 2 keer 2 vasten samen, 1 losse, keer
3) Haak 2 vasten samen, keer
4) halve vaste
Haak daarna met de opzetdraad toer 1) - 4) aan de andere kant van de vijf lossen.
Zet deze o het kuikentje tussen toer 12 en 13.

De pootjes:
1) 8 vasten in een magic ring, sluit met halve vaste.
2) 3 keer (4 lossen, 2 vasten terug op de onderkant (de 'bumpjes'), halve vaste op toer 1), 2hv, 3 lossen, 1 vaste terug op de onderkant van de lossen ("bump'), 3 halve vasten op toer 1.
Op het kuikentje naaien met de drie tenen naar voren.


Op onverklaarbare wijze passen ze prima in een opstelling met narcissen in een karaf (altijd handig om al je vazen in Nederland achter te laten) en zelfs een karaf met whiskey misstaat eigenlijk niet.




En wat kunnen we verder nog melden? Eeeeh, nou ja, na acht exemplaren was de gele katoen op, haha.




1 opmerking: