31 maart 2013

Stippelfeest

Al kletsend met mijn zusje over stippels in vierkantjes werd het idee geboren. We gingen allebei een stippendeken haken.

We liepen volop foto's uit te wisselen. Het was wel grappig om te zien dat ik zo allemachtig los haak, dat mijn cirkels van drie toeren net zo groot zijn als die van haar met vier toeren.


De eerste cirkels waren snel genoeg gedaan, maar ik was wel nieuwsgierig  hoe de vierkantjes zouden uitvallen. Dus een stip omgehaakt. Mwah, dat werd niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Er liep een soort visgraatje langs de stip, ook al haakte ik op de achterste lusjes. Dat was jammer. Maar ik ben niet bang om wat anders te proberen, dus begon ik op het lusje achter de achterste lus. En kijk! Dat bleek het ei van Columbus te zijn.


 De volgende vraag was met welke kleur ik de stippen zou omhaken. Nou ja, dat was eigenlijk geen vraag. Natuurlijk zou da zwart worden. Nu wil het feit dat ik al dertien en half jaar getrouwd ben met mijn huidige echtgenoot. Hij zei liefjes dat hij wit toch wel een stuk mooier zou vinden... Pardon? Dus dit dekentje, waarvan ik al besloten had dat hij achterin mijn auto zou komen, moest zwart wit worden.
Het gekke is, dat toen het idiote idee in mijn hoofd vorm begon te krijgen, ik eigenlijk wel blij werd van een wit dekentje met gekleurde stippen. Blij, vrolijk en licht. Dat kan mijn autootje wel gebruiken.


De eerste vierkantjes nagemeten: 15 centimeter doorsnee. Omdat ik een vreemde voorliefde heb voor dekentjes van 150 bij 120, moet ik er 120 haken. Zo werd het volgende plan geboren: 10 kleuren, 12 stippen van elke kleur.


Na 60 rondjes had ik ook eindelijk wit garen en kon het grote omhaken beginnen.


En de stapeltjes groeien...


en groeien....


Totdat eindelijk het volgende leuke werkje kon beginnen: alle stippen op de grond uitleggen. twaalf rijen met tien kleuren, zodat er een gezellig en toch evenwichtig beeld ontstond. 
En daarna begon het gepiel: alles met halve vasten aan elkaar haken.



Daarna nog een leuk randje er omheen. Ik liep al een tijdje met dit idee rond, het was tijd om het eens uit te proberen. Vijf rijen vasten om de deken, waarop met kleurtjes lijnen gehaakt worden.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten