12 februari 2014

1-bolsprojectjes

Naast alle grote projecten, vind ik het heerlijk om kleine dingen te maken, die uit ongeveer 1 bol (100 gram) bestaan.

Zo vind ik het leuk om sokken te haken. Lekker dik en warm, zoals deze en deze.
Tegenwoordig haak ik er twee tegelijkertijd, eentje vanaf de buitenkant van de bol en eentje vanaf de binnenkant. Het worden kleine, dikke slofsokjes, heerlijk in de winter!
Ik volg niet echt een patroon. Ik begin met naald 4 een sliertje van 10 lossen, ga hier omheen haken en meerder aan de zijkanten tot 32 vasten. Als de teen groot genoeg is, ga ik verder in een basketweave van 2 steken, die elke toer wisselt. de hiel gaat over 16 steken: in 8 toeren minderen tot 8 steken en daarna weer meerderen tot 16. Vervolgens op de 32 steken doorhaken in basketweave tot de bol op is.
Ik krijg deze winter geen koude pootjes meer!



Maar ook een paar armwarmers zijn lekker. En vooral leuk om te maken, voor een verloren avondje, waarvan ik er in mijn huidige wankele staat veel teveel heb. Ik werk wel, maar de avonden knap ik volledig af. Dus stabiel op bed of bank, mèt een haakwerkje. Deze armwarmers vond ik erg mooi. Ze zijn super eenvoudig te maken en zijn in een avondje af.



En last but not least... de mutsen. Het gaat gewoon door. Ik heb een nieuwe, zwarte poncho gehaakt, dus toen ik een prachtig gekabelde muts zag ik het boek Special techniques stitches in crochet, was ik compleet verkocht. Niet eenvoudig, maar wel wonderschoon! De muts dan ;P




Geen opmerkingen:

Een reactie posten